الخميس، 10 مايو 2012

أسماء محفوظ : كل شوية العريس يدفع كفالة لو مزنوقين في فلوس عندكم طره

 
أسماء محفوظ تعود للقاهرة بعد حكم حبسها: كل شوية العريس يدفع كفالة لو مزنوقين في فلوس عندكم طره
كتب: 
محمد العفيفي
فضلوا بس يقولوا لي اتجوزي ويوم التحقيق لواء فضل يقول لي اتجوزي وفي الآخر ينفضونا
اقتراح من أصدقاء أسماء : المفروض خطيبك يكتب تعهد انه يصرف عليك من الألف للياء.. ماعدا الكفالات
عادت الناشطة السياسية أسماء محفوظ إلي القاهرة مع ساعات الأولي من صباح اليوم الأربعاء قادمة من الولايات المتحدة الأمريكية
وقالت أسماء تعليقا علي الحكم الصادر أمس من محكمة جنح عين شمس بتأييد الحكم القاضي بحبسها لمدة عام وتغريمها ٢٠٠٠ جنيه "هو كل شوية يرفعوا عليا قضية ويخرجوني بكفالة واطلع براءة وميرجعوش الكفالة  .  طب لو مزنوقين في فلوس ما عندكو طره تاخدوا منهم ولا بتيجو على الغلبانة‎"‎
وأضافت أسماء "والعريس برضو اللي بيدفع الكفالة‎"‎ .. وتساءلت أسماء " لو مكنش اللي بيحقق بس رئيس النيابة قعد معايا بعدها وقالي اتجوزي وكل رتبة قابلتها قالتلي كده  ..  شايلين همي يا عيني".. فضلوا بس يقولوا لي اتجوزي اتجوزي ويوم التحقيق لواء فضل يقول لي اتجوزي وفي الآخر ينفضونا كده ده أنا قلت الشقة عليهم اقل واجب "
 وقالت أسماء نفسي يبقى عندنا رؤساء سابقين ونشوفهم يرجعوا مهنتهم الأصلية... مش لازم يتسجن أو يموت أو يهرب يعني .. وذكرت" أنا نفسي يدخلوا المشرحة ويشوفوا الشباب اللي ماتت ويشموا ريحة الدم يمكن يحسوا"
 وسأل أحد المتواجدين علي صفحتها #سؤال جه في بالي والله العظيم تلاته ما قصدي حاجه سيئة أنتي تسافري بره علي حساب مين؟ #
ردت أسماء محفوظ# على حساب اللي داعي #
وسألها آخر #أسماء المفروض خطيبك يكتب لك تعهد انه يصرف عليك من الألف للياء ماعدا الكفالات عليكي‎:)‏# ردت أسماء #هو ابتدا بالكفالة الحقيقة ربنا يكون في عونه#
 وعلق المتواجدين علي صفحتها # فاضل زلطة واتخرج حرام عليكوا يا ظلمة..دي عايزه شقة ... هي ناقصة الكفالات #
#المفروض دلوقتي انك محتاجة كل قرش عشان تجهزي نفسك بقي...عيب أوي اللي بيعملوه ده# .. #هما الظاهر يا أسماء ناويين يخلوكي ما تعرفي تجيبي الشقة#

0 التعليقات:

إرسال تعليق